Samhandling i Digital Helse
I vår digitale tidsalder er samhandling i IKT-løsninger og digitalisering innen helse avgjørende for å levere optimal pasientomsorg og effektivisere helsetjenesten. Denne modulen gir deg innsikt i hvordan samarbeid på tvers av ulike helseorganisasjoner, fagområder og sektorer kan transformere helsevesenet.
Samhandling har vært et sentralt tema i det norske helsevesenet i over 40 år. Manglende samhandling mellom statlig spesialisthelsetjeneste og kommunal primærhelsetjeneste, mellom og internt i organisasjoner og mellom profesjoner fører til kvalitets- og effektivitetsutfordringer. Til tross for at tiltak knyttet til innovasjon, økonomiske insentiver, organisering og digitalisering har blitt iverksatt, er det fortsatt betydelig rom for bedre samhandling.
I denne modulen tilegner du deg kunnskap og ferdigheter som er viktige i tverrfaglig samarbeid i helse- og omsorgstjenestene. Modulen gir deg grunnlag til å arbeide med egen rolleforståelse og holdninger og vil styrke dine kommunikasjonsferdigheter og samhandlingskompetanse.
Du lærer om:
- Brukermedvirkning og organisasjonskultur
- Samfunnsutvikling, styring, planlegging, partnerskap og samhandling med relevans for folkehelse og helse- og omsorgstjenester
- Samhandling innenfor sektor, men også tverrsektorielt
DU MØTER:
- DIPS
- Direktoratet for e-helse
- NSF
- Eirik Hafver Rønjum, rådgiver, Conteir

VERDT Å VITE
- 75 minutter
- 6. november 2023
- Fysisk oppmøte på X Meeting Point
- Diplom for gjennomført kurs
MÅLGRUPPE
Modulen «Samhandling i Digital Helse» er egnet for ledere, helsepersonell og teknologiinteresserte som ønsker å forstå viktigheten av samhandling i digital helse. Det er ingen spesifikke forkunnskaper som kreves, da kurset er designet for å være tilgjengelig for en bred målgruppe.
Læringsmål:
- Forstå betydningen av samhandling i digital helse.
- Identifisere nøkkelområder der samhandling kan forbedre helsevesenet.
- Utforske standarder og retningslinjer for interoperabilitet og datasikkerhet.
- Se hvordan samarbeid kan føre til innovasjon og kunnskapsdeling i digital helse.
- Bruke kunnskapen om samhandling for å bidra til forbedringer i eget arbeidsmiljø.