Kan også høres fra:
EHiNpodden: Det er mangel på helsepersonell og pasientene blir flere. Teknologi kan være til stor hjelp her, men implementeringen er ingen dans på roser. Vi snakker med Vegard Urnes i DignaCare, et selskap som har lagd og implementert en sensor som kan festes utenpå et hvert inkontinensprodukt og varsler når en pasient trenger tilsyn.
I videospilleren kan du se et klipp fra innspilling av EHiNpodden. Over kan du høre hele podcastepisoden.
«Kun et fåtall sykehjem i Norge har tatt i bruk bleiesensor for beboere med inkontinens. Av rundt 36.000 beboere over 67 år på institusjon, har kun 280 bleiesensor» skriver NRK. Når et produkt kan gi tydelige positive resultater, hvorfor er det så vanskelig å ta i bruk? Vegard Urnes forteller om deres reise for å bedre omsorgen i samtlige kommuner.
Dette fåtallet som tar i bruk slike løsninger kan gjenspeile en iboende tradisjon og kultur som kommer frem når de er på feltet.
«Når en nyansatt kommer til en institusjon, da har du gjerne med deg en mentor […] nyansatt setter på en inkontinens produkt og er i ferd med å kle på beboer. Så står det en i et hjørne som sier «du, jeg har jobbet her i 15 år, vi bruker to bleier. Denne holdningen åpner jo ikke akkurat for innovasjon, og det må vi jobbe med, og så må vi ufarliggjøre innovasjonen.»
Nesten halvparten av de behandlingskrevende infeksjonene på omsorgssentrene i dag er på grunn av urinveisinfeksjon opplyser Vegard Urnes.
«… fordi man ikke vet når det skjer så blir det jo ganske vanskelig å gjøre noe med, det blir jo litt annerledes når vi får et varsel som sier at nå er det på tide å bytte, det er et behov…»
Sensorer i bleier virker også som forebyggende, les også kommentaren «Det er ingen helsekrise» her.