Fremtidens sykepleier: utdanning i en digital tid

Hvordan kan vi utdanne sykepleiere til å bli både varme omsorgsgivere og trygge navigatører i en digital helsetjeneste? Fremtidens sykepleier vil kunne bruke digitale pasientjournaler, følge sensordata fra hjemmeboende eldre og ta i bruk velferdsteknologi – ikke for å erstatte møtet med pasienten, men for å frigjøre tid og styrke det.

Med flere eldre, nye arbeidsformer og stadig mer teknologi, blir digital kompetanse en ressurs som gir sykepleiere større handlingsrom og bedre verktøy i hverdagen. Utdanningen må derfor kombinere klinisk styrke med digital innsikt, fleksibilitet og innovasjonsevne.

I denne sesjonen møtes undervisere, praktikere, studenter og teknologieksperter for å utforske hvordan vi kan utvikle sykepleierutdanningen i takt med behovene. Et viktig spørsmål er hvor stor plass digital kompetanse skal ha i utdanningen – særlig nå når forskriften er oppe til revisjon (lenke til høringen).


Fremtidens sykepleier: digital kompetanse i praksis
v/Henriette Karlsen Brenna, leder, NSF Student

Fremtidens sykepleiere må kunne kombinere varme og omsorg med trygg bruk av digitale verktøy i en stadig mer teknologidrevet helsetjeneste. Digital kompetanse blir en sentral ressurs for å styrke pasientkontakt, effektivisere arbeidsdagen og gi sykepleiere større handlingsrom i møte med nye utfordringer og muligheter.


Digital kompetanse som styrke i sykepleierutdanningen
v/Mariann Fossum, Professor, Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Universitetet i Agder

Teknologi utgjør en sentral del av helsetjenesten og sykepleiernes kompetanse. Forskriften om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning inkluderer et eget kompetanseområde knyttet til teknologi og digital kompetanse. Det er avgjørende at utdanningsinstitusjonene tar dette på alvor for å sikre at utdanningen er i samsvar med samfunnsmandatet og møter fremtidens behov i helsesektoren.


Hvordan utdanne morgendagens digitale sykepleiere
v/Lena Heyn, Professor, Institutt for sykepleie- og helsevitenskap, USN

Utdanningen av fremtidens sykepleiere må kombinere faglig trygghet med digital kompetanse, slik at studentene blir i stand til å bruke teknologi aktivt i pasientbehandlingen og styrke både omsorg og effektivitet i helsetjenesten.


Fra teori til virkelighet: Digitalt arbeid i kommunale helsetjenester – Erfaringer fra Drammen kommune
v/Sudhir Sharma, Kommunalsjef hjemmetjenester, Drammen kommune

Erfaringer deles fra Drammen kommune med å implementere digitale verktøy i hjemmetjenesten, og viser hvordan teknologi kan styrke sykepleieres handlingsrom, forbedre pasientoppfølging og frigjøre tid til direkte omsorg.


Moderator: Bente Christensen, Seniorrådgiver i NSF