Skip to content

Fra helsevesen til «Planetary Health»: Games for Health inntar EHiN med en ny visjon

Fremtiden handler ikke lenger bare om helsevesenet, men om «Planetary Health». Med konkrete verktøy, fra kirurgiske treningsspill til interaktive «escape rooms», vil Jurriaan og Sandra van Rijswijk bidra til hvordan spillteknologi kan løse komplekse samfunnsutfordringer og bevege seg forbi teknologihypen.

The Games for Health Europe conference is held March 30 and 31, 2026

Games for Health Europe Foundation, etablert i 2010, har lenge vært en ledende kraft i Europa for å koble spillutvikling med helsesektoren. Organisasjonen fungerer både som en stiftelse som samler eksperter, og som et utviklingsstudio som designer spillbaserte løsninger. Deres arbeid har vist at spill kan være et kraftig verktøy for å skape engasjement og fremme bedre helse, enten det gjelder pasientopplæring, rehabilitering eller mental velvære.

I år kommer de til EHiN med et perspektiv som strekker seg lenger enn tradisjonell helse. Inspirert av Ilias Lakovidis (tidligere i EU-kommisjonen), har de beveget seg mot det de kaller «Planetary Health». Dette innebærer å se på hvordan helse er sammenvevd med større, globale utfordringer som klima, miljø og sosial bærekraft. «Vi er begeistret for den nye retningen EHiN tar, da den passer perfekt med vår egen kurs mot «Planetary Health» uttaler Jurriaan van Rijswijk.

Et sentralt tema for Games for Health er å se forbi hypebølgene. Deres neste store konferanse vil dykke dypt inn i hva som faktisk fungerer når det gjelder AI, gamification og XR (Extended Reality), med fokus på reell implementering og skalering. Dette er et perspektiv de tar med seg til EHiN, hvor målet er å flytte samtalen fra hva som er teknologisk mulig til hva som gir reell verdi for pasient og samfunn.

Når Vvan Rijswijk kommer til EHiN i år er det mer enn bare et foredrag – de inviterer til lek. Under prekonferansen 10. november avslutter de EHiN Academy-dagen med et workshop som belyser spillteknologiens kraft innen forebygging. Men det er ikke det eneste.

På EHiN stiller de ut med flere prosjekter som deltakerene kan få oppleve selv. Blant disse er interaktive «escape rooms» designet for læring i helsesektoren, et kirurgisk verktøy for åre-høsting som er omgjort til en spillkontroller for trening av presisjon, og et enkelt kortspill som fungerer som et samtaleverktøy for rask selvrefleksjon. Disse eksemplene viser at et «helsespill» kan være så mye mer enn en app på en telefon – det handler om å bruke interaktivitet og engasjement for å løse et problem.

Når Games for Health entrer EHiN 2025, representerer de en moden og reflektert tilnærming til helseteknologi. Ved å kombinere en visjon om global helse med en pragmatisk holdning til implementering, inviterer de til et bredt samarbeid, i Norden og Europa.

Scroll To Top