Digital transformasjon i helsesektoren – svaret på Ventetidsløftet

Nøkkelen til en mer treffsikker spesialisthelsetjeneste
Hvordan kan vi redusere ventetiden i spesialisthelsetjenesten ved å sørge for at informasjonsflyten mellom behandler, kontorfag og pasient blir konsistent, effektiv og oversiktlig, og pasienten involveres mer aktivt? DIPS har sammen med Helse Vest utviklet Pasientskjema via Helsenorge.no. Og – gjennom et omfattende innsiktsarbeid har vi identifisert utfordringer og utviklet løsninger som kan forbedre både effektiviteten og pasientopplevelsen. I denne sesjonen ser vi på hvordan disse tiltakene kan bidra til kortere ventetider, mer tilpasset behandling, og gevinsten Pasientinvolvert planlegging kan ha for helsevesenet som helhet.

Som en sentral komponent i hvordan teknologi kan bidra til å innfri regjeringens ventetidsløfte ønsker vi videre å belyse mulighetsrommet – og spesifikt demonstrere hvordan – taleteknologi og kunstig intelligens (KI) kan spille en viktig rolle. Med utgangspunkt i reelle brukerscenarier i dag kaster vi lys over veien videre – og det uante potensialet av KI som et vesentlig verktøy i spesialisthelsetjenesten.

Talere:
– Ulf Sigurdsen, Nestleder KIN
– Marthe Reinkind, Helse Vest IKT
– Anne Lise Øiesvold, DIPS
– Eivind Holt, DIPS Forskning & Innovasjon
– Anders Sandbu Strand, DIPS

Moderator: Ivar Hukkelberg, Deepinsight

Se Dagsrevyen om Helse Vest og Vestre – Ventetidsløftet