Tid, tillit og tilfredshet

La oss begynne med en fortelling – en fortelling som minner oss om hvorfor vi er her i dag. En historie om en lege som møter sin pasient utenfor sykehusets travle rutiner, der teknologien får hvile litt til fordel for et ekte, menneskelig møte. Da legen møtte 93 år gamle Knut, så han mer enn tallene og prøvesvarene som blinket på skjermen – han så Knut som et menneske med minner, opplevelser og drømmer. For en stund var ikke Knut bare en diagnose eller et hjerte med redusert kapasitet, men en person med et siste ønske. Her skapes det vi kan kalle «magi» – øyeblikket der medisinsk kunnskap kombineres med empati og menneskelig nærvær.

I dag skal vi diskutere hvordan vi kan videreføre denne magien gjennom en kombinasjon av teknologi, offentlig myndighet og menneskelig omsorg. Vi står i en tid der kunstig intelligens og teknologi kan gi helsepersonell mer tid til å være til stede i sine pasientmøter. Ved hjelp av KI kan vi analysere helsedata, forutsi pasienters behov, og til og med utvikle verktøy som avlaster helsearbeidere – alt med pasienten i sentrum. Dette er mulig, men krever at vi samtidig tar vare på etikken og opprettholder tilliten mellom helsepersonell og pasienter.


Historien om Knut
v/Wenche Helene Andersen

Les historien om Knut.


Sykepleieperspektivet
v/Anne Line Broen, Tønsberg Legevakt


Myndighetsperpektivet
v/ Helen Brandstorp, Helsedirektoratet


Leverandørperspektivet
v/Arnt Röch-Pettersen, Kvikna


Moderator: Sunniva Balstrand

Denne sesjonen er i samarbeid med Kvikna