Samhandling i psykisk helse: Hvordan bruke digitale løsninger?

I psykisk helsevern er effektiv samhandling mellom ulike systemer avgjørende for helhetlig pasientoppfølging. Digitale løsninger som elektroniske journalsystemer, videokonsultasjoner og selvhjelpsverktøy gjør det mulig å dele informasjon og koordinere behandling på tvers av behandlingsnivåer. Ved å integrere disse systemene kan pasientene få mer sammenhengende og tilgjengelig oppfølging, og behandlere kan samarbeide bedre for å sikre riktig hjelp til rett tid.


Digitale løsninger innen psykisk helse: Utfordringer, behov og forutsetninger for å lykkes med skalering
v/Sindre Holme, Norway Health Tech

Tidligere i år lanserte helseklyngen Norway Health Tech en rapport om hvordan digitale løsninger for bedre psykisk helse kan tas i bruk og breddes ut i kommuner og sykehus. Bakteppet for rapporten er Regjeringens «Opptrappingsplan for psykisk helse» (2023-2033) som etterlyser en sterkere innsats mot forebygging av psykiske plager og lidelser, og fremholder at terskelen for å få hjelp må bli lavere. Stortingsmeldingen peker på at riktig bruk av teknologi og digitale løsninger står sentralt i tjenesteutviklingen, og er viktig for å sikre en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste fremover.

Rapporten peker på flere utfordringer med dagens situasjon:

  • For at digitale løsninger skal være lønnsomme, må de kunne skaleres på tvers av klinikker, sykehus og helseforetak. Men en slik distribusjonsmodell for digitale løsninger er ikke etablert.
  • Informantene fra leverandørsiden oppfatter offentlige anskaffelser som komplisert, ressurskrevende og risikofylt.
  • Mange av de digitale løsningene innen psykisk helse har en forebyggende effekt, men det finnes i dag ingen forretningsmodell for forebygging.

Sindre vil i sitt innlegg utdype de viktigste funnene fra rapporten.


Mangelfull samhandling i rus- og psykisk helsevern: Bedre samhandling for nødvendig helsehjelp
v/Lars Lien, Norsk psykiatrisk forening
Han skal snakke om hvordan mangelfull samhandling bidrar til svikt i behandlingen av mennesker med rus og psykiske lidelser. Til tross for samhandlingsutredninger og reformer, er det fortsatt pasienten og pårørende som i stor grad må koordinere sin egen helsetjeneste. Om du sliter med kognitive vansker eller lav digital kompetanse eller tilgang blir det i dagens system ekstra vanskelig å få nødvendig helsehjelp. Nye digitale løsninger kan være en viktig forutsetning for å få til bedre samhandling mellom tjenester, men vi må ikke glemme de som allerede i dag opplever at de ikke klarer å navigere seg i systemet på grunn av mangelfull digital kompetanse og tilgjengelighet.


DelMedMeg som matrix i praksis
v/Bror Just Andersen, LOVePROM og DelMedMeg

I en tid der digitalisering av helsevesenet står sentralt, er samhandling mellom pasienter, klinikere og systemer viktigere enn noensinne. DelMedMeg er en digital plattform som fasiliterer denne samhandlingen og integrerer ulike deler av pasientforløpet. I dette foredraget ser vi nærmere på hvordan DelMedMeg fungerer som en matrix i praksis – et system som binder sammen mennesker, prosesser og teknologi for å skape helhetlige pasientforløp og bedre kliniske beslutninger. Vi vil utforske hvordan plattformen forbedrer kommunikasjon, øker pasientinvolvering og styrker samarbeidet på tvers av faggrupper og nivåer i helsetjenesten.

Moderator: Jon Fabritius, Fagsjef, Mental Helse