Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF (HDO) er et helseforetak som eier, drifter og forvalter dagens primære kommunikasjonsløsninger for telefoni- og radiokommunikasjon med tilhørende materiell for alle landets AMK-sentraler, legevaktsentraler og akuttmottak. Løsningene kjennetegnes ved at helsetjenesten settes i stand til å kommunisere med publikum på 113 og 116 117, samt kommunisere via nødnett internt i helsetjenesten og med de øvrige nød- og beredskapsetatene. Denne sammenhengende kommunikasjonskjeden mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten betegnes som den akuttmedisinske kjede.
Gode tekniske løsninger er helt avgjørende for å redde liv og helse og HDOs tjenester er derfor et viktig bidrag for å sikre en velfungerende og effektiv medisinsk nødmeldetjeneste i Norge.
HDO er organisert som en del av spesialisthelsetjenesten og er eid av de 4 helseregionene.
HDO er i ferd med å modernisere og utvide applikasjonsporteføljen og kommunikasjonsløsningen vår i tråd med behovene i fremtidens akuttmedisinske kjede og følger derfor tett med på hva som rører seg innenfor ny teknologi som bl.a. kunstig intelligens (KI) for å se hva HDO både kan dra nytte av samt også se på hva HDO kan bidra med innenfor dette området.
HDO ble EHiN-partner da vi ser på EHIN som en interessant arena, hvor helsesektoren i Norge er bredt representert og som dermed gir HDO en stor mulighet for å synliggjøre hva vi er og hva vi kan levere av tjenester og produkter. Her treffer vi på både kunder, samarbeidspartnere samt får også et påfyll av nye tanker og ideer.