KMD

KMD

– Hva synes dere er det viktigste/mest interessante som skjer i norsk helsesektor akkurat nå og i
tiden fremover?
Vi står lige nu i en situation, at de norske kommuner skal finde en ny EPJ-løsning til deres helse- og
omsorgstjenester.

– Hva er de største utfordringene i den digitale transformasjonen innen helse? Og hvordan kan
dere bidra?
Det er flere utfordringer som bransjen må adressere:
• Å få etablert et system som strukturerer data ensartet, med henblikk på effektiv beslutningsstøtte.
• Datasikkerhet er viktig og fyller mye i den europeiske debatten.
• Data på tvers – data må kunne brukes på tvers av sektorene.
KMD Nexus har fokus på alle disse tre problemstillingene. Utfordringene utvikler seg kontinuerlig, og
derfor er KMD Nexus en levende plattform som kontinuerlig utvikler seg.

– Hvilke trender innen e-helse ser dere som spesielt lovende eller betydningsfulle i de kommende
årene?
Beslutningsstøtte basert på maskinlæring vil være hovedtrenden i årene som kommer. Hele den
vestlige verden står overfor en demografisk utfordring, som krever at vi utvikler løsninger som er
betydelig ressursbesparende.
Et godt eksempel er at KMD har vært en av de ledende kreftene bak systematiseringen av ensartede
og strukturerte data i Danmark gjennom innføringen av Fælles Sprog III (FSIII). Dette er en
felleskommunal metode og standard for dokumentasjon av kommunale oppgaver innen helse- og
eldreomsorgen.
KMD Nexus har bidratt til å legge grunnlaget for bedre deling av data på tvers av sosial- og
helsesektoren. Dette arbeidet har vært et fokusområde for danske kommuner de siste 3-5 årene.

– Hvordan planlegger dere å engasjere og involvere samfunnet og pasientene i utviklingen av
helseinnovasjon?
Vi bidrar i dag gjennom vår innbyggerportal med digital støtte, som skal gjøre det enkelt å engasjere
seg og bli involvert. Dette gjelder både kommunikasjonen fra kommunen til innbygger, men også
kommunikasjonen fra borgeren til kommunen. Når det gjelder den løpende utviklingen av de digitale
fagsystemene, har KMD et dokumentert og velprøvd konsept for brukerinvolvering.
Dette konseptet, som alt annet, er i kontinuerlig utvikling.

– Hvorfor har dere valgt å være EHiN-partnere?
I flere år har KMD hatt et sterkt fokus på å digitalisere helsesektoren for å øke effektiviteten og
redusere kostnadene. Siden EHiN er Norges største e-helsekonferanse, ser vi det som helt naturlig å
bidra som EHiN-partner. Det er også helt sentralt for oss å være til stede for å møte våre kolleger,
samarbeidspartnere og kunder.

– Hva ser dere mest frem til på EHiN 2024? Har dere noe annet dere ønsker å formidle?
Vi gleder oss til å inspirere og bli inspirert av den rekke av aktører som samles på EHiN 2024.

Tilpasset_stort