Pasientflyt og e-konsultasjon
Nøkkeltall for pasientreiseområdet i 2023: 2,4 milliarder kroner brukt på pasientreiser; 7,92 millioner reiser totalt; 1,85 millioner besvarte telefonhenvendelser; 761.000 pasienter bruker rettigheten nasjonalt.
En ny ordning skal forbedre dette. Den nye løsningen skal etter planen tilbys alle behandlere og pasienter i første del av 2025. Ordningen bidrar til å oppfylle mål om frigjøring av tid hos helsepersonell og bidrar til myndiggjøring av pasienter.
Men trenger vi å reise inn til behandlingssted? Legeforeningen forteller om erfaringer fra e-konsultasjon.
Fornyet praksis for bestilling av reiser
v/Rita Kilvær, Pasientreiser
Hvert år gjennomfører pasienter nesten åtte millioner reiser til behandling som administreres eller dekkes av helsevesenet. Pasientreiser er i gang med å fornye praksisen for bestilling av reiser til behandling. Endringene vil redusere arbeidsbyrden og forenkle oppgavene for behandler, og overføre mer av ansvaret for å bestille reiser til pasient via Helsenorge. Målet med den nye selvbetjeningsløsningen er at pasienten skal bli mer aktiv i egen pasientreise og frigjøre behandlers kapasitet. Endringen innebærer både ny teknologi og nye arbeidsmåter.
I dagens praksis må behandler bestille hver enkelt reise både til og fra behandling. Overordnede analyser viser at helsepersonell bruker over 200 årsverk til vurdering, dialog, bestilling og etterarbeid relatert til pasientreiser. Vi finner at gjennomsnittlig tidsbruk per bestilling for behandler er 5,4 minutter.
I den nye ordningen kan behandler gi en pasienter med varig medisinsk behov en reiseattest med varighet på inntil ett år. Det er anslått at ca 65% av pasientreisene kan være aktuelle for en slik attest. Den digitale attesten blir liggende i selvbetjeningsløsningen på Helsenorge og gjør det mulig for pasienter å organisere reisene selv. Med en reiseattest kan pasienten bestille reisene sine, eller reise til behandling med bil, og få reiseutgiftene sine dekket i etterkant.
Pasientlogistikk
v/Dag Ausen, DNV Imatis
Erfaring med e-konsultasjon
v/Ivar Halvorsen, Legeforeningen
Når kan pasientene slippe å reise inn til helsetjenester? Erfaringene med e-konsultasjon og telemedisin forteller oss mer om når vi skal til legekontoret, og når vi kan være hjemme og snakke via en skjerm.
Moderator: Anders Tunold-Hanssen