Industry62 & Digital Expert Alliance

Industry62

https://www.industry62.com/case-stories/self-care-portal

1. Hva synes du er det viktigste/mest interessante som skjer i den norske helsesektoren akkurat nå og i nær fremtid?
Norsk helsevesen står overfor store utfordringer med en aldrende befolkning og mangel på helsepersonell. Det spås kollaps om ikke teknologiutviklingen gir oss en vei ut. I Norge er optimismen til teknologiske løsninger stor. Ikke bare tenker vi at helseteknologi skal løse utfordringene, men den skal også gi grobunn for en ny norsk eksportnæring. I dette bildet kan European Health Data Space og en europeisk helseunion bli veldig viktig for norske myndigheter og for helseteknologiselskapene. Industry62 har lang erfaring fra å ha arbeidet med Estlands suksessrike e-helseløsninger og integrasjonen av disse med EU. Sammen med Digital Expert Alliance har Industry62 inngått to rammeavtaler med Norsk Helsenett, som gjør det mulig for alle de sentrale helsemyndighetene i Norge å hente inn estiske og norske eksperter som kan jobbe sammen for å møte fremtidens helsebehov i Norge.


2. Hva er de største utfordringene i den digitale transformasjonen innen helsevesenet? Og hvordan kan dere bidra?
En desentralisert helsesektor i Norge gjør samarbeid mellom aktører krevende, spesielt når det kommer til deling av helsedata. Mangelen på tydelige standarder og et uklart og lite hensiktsmessig regelverk har gjort det vanskelig å lykkes med interoperabilitet. Mye av det vi jobber med i Norge, er allerede løst i Estland. Det er ikke slik at løsningene alltid kan kopieres direkte, men gjennom rammeavtalene vi har med norske myndigheter kan vi få tilgang til ekspertise og erfaringer som gjør at vi kan hente ut det som har overføringsverdi og som kan bidra til at vi lykkes. Dette muliggjør en mer fleksibel og kostnadseffektiv tilnærming til digitale helseløsninger som både reduserer risiko og tilpasser seg fremtidige behov. Vi kan også være en god partner for norske helseteknologiselskaper som trenger tilgang til spisskompetanse med erfaring fra avanserte nasjonale helseløsninger som er godt integrert med EU. Nå som European Health Data Space kommer, kan det være gunstig å ha en utviklingspartner i det EU-landet som ligger lengst fremme. Gjennom EEA Grants kan det også være gode muligheter til å få finansiert samarbeid om utvikling av helseteknologi der norske og estiske selskap går sammen.


3. Hvilke trender innen e-helse ser du som spesielt lovende i årene som kommer?
European Health Data Space (EHDS) vil kunne bli veldig viktig. Ikke bare vil det gjøre det enklere for pasienter å få tilgang til helsehjelp på reise i Europa, men det vil også åpne for tilgang til store mengder helsedata til forskning og datadrevet ledelse og utvikling av helsesektoren. Kanskje kan dette også bryte ned de nasjonale hindringene som gjør at det er vanskelig for helseteknologiselskaper å lykkes utenfor sitt lokale marked. EUs helseunion kan bli et stort marked som skaper muligheter, samtidig som det også åpner det norske markedet for konkurranse fra utenlandske aktører. Vi tror det blir viktig å jobbe godt på tvers av landegrenser for å møte dette, og det kan være fornuftig å ha en partner i det EU-landet som ligger lengst fremme innen digitalisering.

En annen svært spennende trend er dreiningen av fokus fra behandling til forebygging. Dette er kanskje et naturlig neste steg etter hvert som første generasjons digitale helseløsninger fornyes, og et direkte svar på utfordringen med manglende ressurser. Det å hjelpe folk til å beholde en god helse lenger eller klare seg bedre på egenhånd har en stor verdi for den enkelte og samfunnet. 


4. Kan du gi noen eksempler på innovative løsninger dere har jobbet med nylig?
«En innbygger – en journal» er fremdeles en innovasjon i Norge, men i Estland var vi med å implementere dette allerede i 2008. Siden den gang har det vært en rekke innovative og effektive prosjekter på toppen av den fleksible arkitekturen som ble valgt. Av nyere prosjekter har vi nylig redesignet Estlands nasjonale helseportal, tidligere kjent som pasientportalen. Vi involverte brukerne aktivt for å øke deres rolle, ansvar og muligheter i helsesystemet. Visjonen er å flytte fokuset fra behandling til å jobbe aktivt for å fremme god helse før det oppstår behov for behandling. Som en nasjonalt styrt, sentral digital løsning spiller helseportalen en viktig rolle i å tilby proaktive, motiverende og helsepedagogiske tjenester. Dette prosjektet mottok en pris for brukeropplevelsen. I tillegg har vi en løsning for kommunikasjon mellom legekontorer og pasienter som når ut til rett under 500 000 innbyggere. Denne plattformen er under kontinuerlig utvikling, og et spesielt spennende samarbeid er det vi har med Tallinns teknologiske universitet (TalTech), hvor vi forsker på hvordan digital oppfølging kan brukes for å følge opp kronisk syke pasienter. Dette bidrar til at pasientene holder sykdommen i sjakk og reduserer behovet for helsehjelp. Vi er også involvert i arbeid med standardisering av helsedata, noe som er viktig for implementeringen av European Health Data Space og for å kunne bruke AI og annen avansert analyse.


5. Hvordan planlegger dere å engasjere samfunnet og pasientene i utviklingen av helseinnovasjon?
Da vi redesignet den estiske helseportalen, involverte vi brukerne direkte for å sikre at løsningen var tilpasset deres behov. Vi ser at det å sette brukeren i sentrum, både i design- og utviklingsfasen, skaper bedre tjenester og er helt nødvendig når vi utvikler en portal som når ut til mer enn 100 % av Estlands befolkning. Også når det gjelder vår plattform for kommunikasjon mellom legekontorer og pasienter, samarbeider vi tett med TalTech og helseinstitusjoner. Her tester vi nye løsninger som kan øke brukervennligheten og effektiviteten til digitale helsetjenester, spesielt for kronisk syke pasienter.


6. Hvorfor valgte dere å være EHiN-partnere?
De nordiske og baltiske landene har ambisjoner om et tettere samarbeid innen EU, spesielt når det gjelder digitale løsninger. EHIN er en ideell konferanse for å møte beslutningstakere, dele erfaringer og lære om nye trender innen helse. Vi ser frem til å bidra med vår ekspertise fra Estland og resten av nettverket vårt i Digital Expert Alliance, men også å lære fra andre som jobber med e-helse og helseinnovasjon i Norge og de andre landene som deltar. 


7. Hva ser du mest frem til på EHiN 2024? Har du noe annet du vil formidle?
Vi ser frem til å knytte nye kontakter gjennom inspirerende diskusjoner om hvordan teknologi kan forbedre helsevesenet. EHIN har alltid vært en arena for å dele erfaringer og innsikt, og vi håper flere vil utforske hvordan Estland har løst utfordringer som nå møter Norge. Norge har også mange interessante løsninger som vi kan lære av. Vi ønsker å bidra til å utvikle fremtidens helsetjenester sammen med andre nysgjerrige og innovative aktører.

brooke-cagle-193476