Folkehelse i en digital tidsalder
Kan teknologi hjelpe oss med å takle de store utfordringene som samfunnet står overfor nå?
Artikkel: Sunniva Balstad, Spesialrådgiver kommunikasjon og kompetanse
Dato: 17.06.2024
Den demografiske endringen og økende digitaliseringen stiller nye krav til folkehelsearbeidet. Teknologi tilbyr løsninger for bedre helseovervåking og sykdomsforebygging, men vi må også være oppmerksomme på utfordringer som personvern og datasikkerhet.
Digitalisering kan spille en sentral rolle i å forbedre folkehelsen, men det krever en balansert tilnærming som adresserer både teknologiske muligheter og sosiale utfordringer. Ved å integrere teknologi på en måte som fremmer likhet og forebygging, kan vi skape et helsesystem som er bedre rustet til å møte fremtidens krav.
Allerede i utredningen «Morgendagens omsorg» fra 2011 ble det henvist til at “den sterke veksten i tallet på eldre om noen år kan gi dagens kommunale omsorgstjenester flere og mer krevende oppgaver.” Samtidig pekte utredningen på de store mulighetene som ligger i teknologi for å møte fremtidens utfordringer.
En folkehelse i rasende utvikling
Folkehelsearbeid handler om samfunnets innsats for å påvirke faktorer som fremmer helse og trivsel, forebygger sykdom, skade eller lidelse, og beskytter mot helsetrusler. Det inkluderer også å jobbe for en jevnere fordeling av helsefremmende ressurser. Sosial ulikhet i helse er et økende problem, der personer med lavere sosioøkonomisk status ofte har dårligere helse og kortere levetid.
Samtidig blir vi stadig flere og eldre, noe som både er gode nyheter og medfører store utfordringer. Fra 4 millioner innbyggere i 1975, har den norske befolkningen vokst til 5,5 millioner ved inngangen til 2024. Denne veksten, kombinert med en økning i andelen eldre over 67 år, medfører nye helseutfordringer, selv om antallet friske leveår har økt.
Dette krever nye måter å tenke og handle på – vi har rett og slett ikke nok penger og mennesker til å fortsette med å levere helsetjenester som vi gjør i dag.
Startfasen på en revolusjon
Digitalisering har potensial til å revolusjonere folkehelsearbeidet. Teknologisk innovasjon og bedre utnyttelse av helsedata kan forbedre behandlingskvaliteten, øke effektiviteten i tjenestene og bidra til medisinske fremskritt. Kunstig intelligens (KI) representerer store muligheter for å forbedre diagnose, behandling og pasientomsorg, samt effektivisere helsetjenester og redusere belastningen på helsepersonell. Vi står fortsatt i startfasen av å utforske KIs potensial i helsetjenester, men flere helseorganisasjoner begynner å ta i bruk denne teknologien. Et eksempel er Vestre Viken, som som Norges første helseforetak har begynt å implementere KI i bildediagnostikk med positive resultater.
Helseinnovasjon og folkehelse er viktige tema som belyses på EHiN, både teknologisk og i et samfunnsperspektiv. Hvert år samler EHiN over 1500 deltakere for å være med på å forme fremtidens folkehelse. Vi ser derfor frem til å fortsette diskusjon, samarbeid og læring – og forme fremtidens folkehelse på en positiv måte. Sammen kan vi skape en fremtid der helse er tilgjengelig for alle, uavhengig av bakgrunn eller geografisk plassering.