IT-løsning sviktet – Hemit tapte mot IBM
Staten-eide Hemit er dømt til å betale 6,95 millioner kroner til amerikanske IBM etter en rettssak i Trøndelag tingrett.

Redaksjonen, EHiN
Bakgrunnen er en IBM-løsning for elektronisk pasientjournal og adgangskort for 22.000 ansatte ved Helse Midt-Norge og St. Olavs hospital.
Systemet skulle innføres på St. Olavs hospital sommeren 2021, men innføringen ble hindret av at det oppsto kritiske feil. Hemit krevde erstatning på til sammen over 14,5 millioner, men retten frikjente IBM og tilkjente selskapet sitt motkrav.
Til NRK sier Torgeir Waterhouse i rådgivingsselskapet Otte:
– Dette viser nødvendigheten av tett samarbeid mellom leverandør og kunde under anskaffelser og handler både om å forstå markedet og å etterspørre gode leveranser. Man må også være i stand til å samarbeide tett underveis.