Vi har dataene. Har vi motet til å bruke dem?
“Dere kjenner til KI-milliarden, ikke sant? Er det mye eller lite? Det er lite,” sa Silvija Seres fra scenen og satte tonen for et av årets viktigste spørsmål: Hva vil vi egentlig med teknologien i helsetjenesten?





Artikkel: Cora Schreurs, EHiN
Dato: 12.06.2025
Plattformdagene er en årlig konferanse som arrangeres av Helseplattformen og EHIN. Konferansen fokuserer på hvordan teknologi og digitalisering kan forbedre helsetjenester, og er en arena for utveksling av kunnskap og erfaringer innen e-helse.
I år er målet å forstå hvordan vi kan møte krav og samtidig finne beste praksis når helsetjenestene digitaliseres. Hvor går grensen mellom nødvendig og unødvendig kompleksitet i digitaliseringen av helsetjenesten?
Det begynte med et løfte om fellesskap. Plattformdagene 2025 er en møteplass og påminner om hvorfor samarbeid er selve forutsetningen for bærekraftige helsetjenester i fremtiden. Gjennom et tettpakket program hvor man deler erfaringer på hva som har funket og hva som ikke har funket, og samlet fagfolk, kommuner, helseforetak, leverandører og beslutningstakere, trer et klart budskap frem: det handler ikke om å digitalisere for digitaliseringens skyld, men fordi vi ikke har noe valg. Med flere eldre i årene som kommer blir forekomsten av demens og andre aldersrelaterte sykdommer økende.
Et konkret eksempel var Søndre Trøndelag sitt arbeid med skrøpelige eldre, som utgjør hele 80 prosent av utskrivningsklare pasienter. Her ble det presentert hvordan de har begynt å bruke «Clinical Frailty Scale» (CFS), eller skrøpelighetsskalaen, som et verktøy i alle nivåer av helsetjenesten. Felles kartlegging gir felles forståelse og tryggere pasientforløp. Helseplattformen sin reise ble også løftet frem. Selv om det fortsatt er utfordringer, har alle kommunene og tre helseforetak i Midt-Norge blitt enige om felles videreutvikling, og det er en viktig milepæl. Ikke fordi alt fungerer sømløst, men fordi man endelig har begynt å dra i samme retning. Og når kommunalsjef Albert Verhagen peker på at 34 kommuner som løfter sammen ikke bare sparer kostnader, men øker verdien av dataene, får digitaliseringen menneskelig kraft.
Ta for eksempel HelsaMi. På overflaten en app, men i praksis en brobygger mellom system og innbygger. Når en kommune kan frigjøre et årsverk ved å innføre en call-back-løsning gjennom HelsaMi er vi på riktig vei.
Silvija Seres, matematiker og teknologiinvestor kom med et tydelig skråblikk og utfordret salen til å kjenne litt ekstra på alvoret. Venter vi for lenge er faren å bli kunder på plattformer eid av store globale giganter som Microsoft eller land som Kina. “Dere kjenner til den såkalte KI-milliarden, ikke sant? Er det mye eller lite? Det er lite,” sier hun, og setter det i perspektiv ved å trekke frem hvordan Microsoft investerer hele 80 prosent av sin enorme inntjening i sin egen KI-utvikling.
“Mens Norge brukte to år på å bli enige om samarbeidet, tenk på hva Microsoft har bygget i mellomtiden. Det reiser et viktig spørsmål: Hva vil vi med KI-milliarden? For dette handler ikke bare om investeringer, men om hvilke verdier og prinsipper vi ønsker at vår helsetjeneste skal bygge på.”
Seres etterlyste et nasjonalt helsedatafundament som hele helsetjenesten kan bygge på, ikke mange små siloer. Og det var kanskje nettopp det som ble det store fellestrekket ved Plattformdagene 2025: en felles retning. Flere snakket om «grunnmuren» i form av strukturert journalføring, felles kodeverk, helhetlige dataløsninger. Noe som tidligere har virket som en polarisert debatt mellom teknologioptimister og systemkritikere, har nå i større grad smeltet sammen i en ny realisme. Vi må bygge noe felles. Og vi må gjøre det nå.
Et slikt eksempel er ideen om en «digital helsetvilling», presentert av Bjørn Villa. Forestill deg en KI-basert, personlig helseassistent som kobler sammen legemiddellisten din, prøvesvar, røntgenbilder, diagnoser, notater og sanntidsdata fra helseklokker. En slags digital «meg», som følger meg, varsler meg, forstår meg.
Kunstig intelligens er helt avhengig av tilgang til store datamengder. Det holder heller ikke med mange små, fragmenterte plattformer. For at Norge skal kunne skape reell verdi i helsesektoren, trengs én sentralisert og felles plattform. For hvis ikke vi bygger denne plattformen sammen, vil noen andre gjøre det for oss. Og da risikerer vi å miste både tillit og kontroll, det eneste vi ikke har råd til. Vi trenger både en sense of urgency og sense of direction.