Hopp til innhold

Jubler for gammelt nytt

Regjeringen ruller ut digitalt innsyn i egen helse. Det er 15 år for sent.

Foto: David Berg Tveten/dep.no

Kommentar: Nard Schreurs, daglig leder i EHiN
Dato: 05.05.2025


Vi er inne i en periode der digitaliseringen i helse skyter fart. Regjeringen leverer oppdaterte tjenester som gir oss som innbyggere tilgang til de dataene som eksisterer om oss i helsetjenestene. Det jobbes på mange områder, og resultatene blir synlige.

Det skulle bare mangle. Data som handler om meg bør være tilgjengelig for meg. Det finnes selvsagt unntak, men som regel er helsedata noe som tilhører hvert individ. Det er vår kropp, våre sykdommer, våre gener og vår psyke. 

I grunn bør hver av oss selv være “eier” av sine egne data, bestemme hvordan de brukes og hvem som får tilgang til dem. Det viser seg i praksis en vanskelig øvelse med mange etiske spørsmål. Teknologisk derimot bør ikke det være et problem – se for eksempel på nettbanken der du til enhver tid har sanntidsoppdatering av alle dine økonomiske data.

Fra 1. mai er det tilgang til prøvesvar under utprøving, med målet å rulle det ut i storkskala fra neste år. 

– I dag er enda en milepæl i digitaliseringen av vår felles helsetjeneste! Disse endringene gjør at du som pasient får mye enklere tilgang til prøvesvar på Helsenorge. Det kan for eksempel være svar på en blodprøve eller en røntgenundersøkelse, jubler helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre i en pressemelding.

Og ros skal han ha. Vestre har tråkket hardt på gasspedalen etter at han kom til Helse- og omsorgsdepartementet. Og det er godt mulig at han får lov til å sette opp farten en stund til. Etter Jens Stoltenbergs litt uforventede comeback ser det ut at Vestre foreløpig er låst til HOD, og med dagens meningsmålingene er det jammen ikke umulig at Ap for fornyet tillit til høsten.

Men før vi jubler like høyt som Vestre, bør vi tørre å være kritiske. Selv om dette er et viktig steg fremover, har innsyn i egne helsedata vært et tema over lang tid. Allerede i 2011 åpnet den daværende helseministeren, Anne-Grete Strøm-Erichsen, portalen Helsenorge.no. 

– Pasienten må settes i stand til å være en aktiv deltaker i spørsmål rundt sin egen helse, sa statsråden den gangen.

Altså ganske likt Vestre sine ord.

Den nye portalen var basert på anbefalinger fra en ekspertgruppe under ledelse av Teknologirådet. Direktør Tore Tennøe trakk i 2011 frem følgende punkter, her sitert fra Digi.no:

  • Portalen må gi pasienten elektronisk tilgang til egen pasientjournal.
  • Portalen bør inneholde mer kvalitetsinformasjon om fastleger, helsetjenester i kommunene og spesialisthelsetjenester. Poenget med dette er å gi pasienter et reelt helsevalg, og bidra til å utvikle helsetjenestene.
  • Pasienter bør få mulighet til å gi tilbakemelding på helsetjenester de har brukt. Portalen bør gi pasienter mulighet til å snakke med fastlege eller spesialist på nett.

Det virker som teksten kunne vært kopiert direkte fra pressemeldingen som HOD skrev nå 1. mai, nesten 15 år senere.

Med Vestre som helseminister, en digitaliseringsglad regjering og full trøkk fra EUs European Health Data Space ser det ut at målene som ble definert i 2010 endelig nås. Vi får håpe at regjeringen, hvilken form den måtte ta, de neste fire årene greier å komme opp i farten for å holde takt med de teknologiske utviklingene og klinisk innovasjon.

Les mer: «Flere digitale pasientrettigheter» (EHiN, 5. mai 2025).

Scroll til toppen