Kunstig intelligens i helsesektoren
I denne modulen får du bedre kjennskap til et fagfelt i rask utvikling. Kunstig intelligens (KI), eller artificial intelligens (AI) kan hjelpe helsevesenet med viktig støtte i det kliniske arbeidet, og gjøre helse til en bærekraftig sektor. Men veien dit krever kompetanse både på ansatt-, og organisasjonsnivå.
Modulen er for alle som ønsker mer kunnskap om KI og Chat GPT innen helse, og de etiske, kliniske og økonomiske fordelene og ulempene med å bruke kunstig intelligens og algoritmer til å behandle pasienter.
Du lærer hva kunstig intelligens (KI) er, hvordan KI utvikles, og hva teknologien kan (og ikke kan) brukes til, og oppnår kunnskap om spesialområder innenfor arbeid med kunstig intelligens som gir deg et fortrinn i arbeidslivet.
Tema i modulen er:
- KI og Chat GPT; historikk og status pr. i dag
- Utfordringer og muligheter med KI innen helse
- Maskinlæringssystem vs. tradisjonelle programvaresystem

VERDT Å VITE
- 75 minutter
- 6. november 2023
- Fysisk oppmøte på X Meeting Point
- Kompetansebevis for gjennomført program
FOREDRAGSHOLDERE

Helga Brøgger, Seniorforsker i Healthcare Group Research and Development, DNV

Ira Hebold Haraldsen, Project coordinator for AI-Mind and head of Center for Cognitive Health in Brain Disease
MÅLGRUPPE
Målgruppen for modulen om kunstig intelligens (KI) innen helse omfatter helsepersonell, organisasjonsledere i helsesektoren, teknologispesialister, studenter og fagfolk som ønsker å lære om KI i helse. Kurset dekker grunnleggende KI-konsepter, utvikling, anvendelser i helsesektoren, samt etiske, kliniske og økonomiske aspekter. Det er egnet for en variert målgruppe med interesse for KI’s rolle i helsevesenet.
Læringsmål: Målene er å gi deltakerne en grundig forståelse av KI i helsekonteksten, inkludert sentrale metoder, og grunnleggende prinsipper knyttet til utvikling og anvendelse av KI innen helse, samt både tekniske og etiske hensyn.
Spørsmål? Ta kontakt med sunniva@ehin.no